Kommunalt avfall

Miljö- och byggnadsnämnden och Dala Vatten och Avfall har hand om olika typer av ärenden

Om ditt ärende handlar om något av de nedanstående, klicka på ditt val så så tas du direkt till DVAs tjänster

Ärenden som hanteras av miljö- och byggnadsnämnden

Utsträckt hämtningsintervall slam:

Utsträckt hämtningsintervall för slam från enskilda avloppsanläggningar kan medges om belastningen är låg.

Blankett: Enskilt avlopp – förlängt tömningsintervall (pdf)

Uppehåll i hämtning slam:

Uppehåll i hämtning kan medges om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid av minst ett år.

Blankett: Enskilt avlopp – uppehåll i tömning (pdf)

Mer om uppehåll och förlängt intervall av slamhämtning

Eget omhändertagande av latrin och slam

Latrinavfall får komposteras på den egna fastigheten om det kan ske utan olägenhet för människors hälsa och miljö. Avfall från enskild avloppsanläggning får omhändertas på den egna fastigheten om det kan ske utan olägenhet för människors hälsa och miljö.

Mer om latrinkompost

Fast avgift för hushållsavfall

Avfallsavgiften består av en fast avgift, hämtningsavgifter och avgifter för eventuella tilläggstjänster. Den fasta avgiften täcker kostnaden för driften av våra återvinningscentraler och deras verksamhet – bland annat hantering av farligt avfall, elavfall och fjärrtransporter. Även kundservice, handläggning och planering av avfallstjänsterna ingår här. Hämtningsavgiften täcker kostnaden för soptömning, transporter och behandling av hushållsavfall.

Mer om fasta avgiften och uppehåll i sophämtning

Kontakt

Avdelningschef samhällsbyggnad
Marcus Bröddén
0241-151 77
registrator@gagnef.se

Du når vår livsmedelsinspektör och miljö- och hälsoskyddsinspektörer på:
Telefon (växel): 0241-151 00
Epost: miljobyggnads@gagnef.se

Kontakt DVA

Telefon: 0247-44 100
E-post: info@dvaab.se