Miljö- och byggnadsnämnden och Dala Vatten och Avfall har hand om olika typer av ärenden
Om ditt ärende handlar om något av de nedanstående, klicka på ditt val så så tas du direkt till DVAs tjänster
- Trasigt kärl
- Utebliven sophämtning
- Sophämtning var 8:e vecka
- Dela avfallskärl med din granne
- Använda hemkompost
- Uppehåll sophämtning
Ärenden som hanteras av miljö- och byggnadsnämnden
Utsträckt hämtningsintervall slam:
Utsträckt hämtningsintervall för slam från enskilda avloppsanläggningar kan medges om belastningen är låg.
Blankett: Enskilt avlopp – förlängt tömningsintervall (pdf)
Uppehåll i hämtning slam:
Uppehåll i hämtning kan medges om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid av minst ett år.
Blankett: Enskilt avlopp – uppehåll i tömning (pdf)
Mer om uppehåll och förlängt intervall av slamhämtning
Enligt Gagnefs kommuns Föreskrifter om hantering av hushållsavfall kan man ansöka om både utsträckt hämtningsintervall för slam och uppehåll i hämtning.
Utsträckt hämtningsintervall
37 § Utsträckt hämtningsintervall för slam från enskilda avloppsanläggningar kan medges om belastningen är låg.
Hämtningsintervall på maximalt dubbel tid mot ordinarie hämtningsintervall kan beviljas.
Beslut om förlängt hämtningsintervall gäller i max tio år.
Uppehåll i hämtning
38 § Uppehåll i hämtning kan medges om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid av minst ett år. Begäran ska ha inkommit senast en månad innan avsedd uppehållsperiod.
Uppehåll gäller i max tre år.
Slamtömning måste ske innan uppehåll inleds.
Eget omhändertagande av latrin och slam
Latrinavfall får komposteras på den egna fastigheten om det kan ske utan olägenhet för människors hälsa och miljö. Avfall från enskild avloppsanläggning får omhändertas på den egna fastigheten om det kan ske utan olägenhet för människors hälsa och miljö.
Mer om latrinkompost
Latrinkompost
Färdiga latrinkomposter finns att köpa i handeln, men anläggningen är inte mer avancerad än att den händige kan tillverka sin egen kompost.
Latrinkomposten ska vara utförd i tåligt material och ha regntätt lock. Genom öppningar i tak och väggar ska innehållet kunna syresättas. Den ska vara tät så att varken fåglar, råttor eller flugor kan ta sig in. Det är förstås också viktigt att innehållet inte kan läcka ut. Botten måste därför vara tät och tätningen ska fortsätta minst 20 cm upp på sidoväggarna.
Varje kompostbehållare ska rymma ca 500- 1000 liter, beroende på hur mycket den kommer att användas. För permanentbostäder ska kompostanläggningen bestå av två behållare om ungefär 1000 l vardera. För ett fritidshus räcker det i regel med 2 x 500 l. Facken ska sedan användas växelvis.
Om man separerar urinen, och omhändertar den som växtnäring, kan kompostbehållarnas volym minskas väsentligt. Genom att separera urinen får man dessutom en mer lättskött kompost som ger ifrån sig mindre kväve. Om man däremot vill samkompostera latrin och hushållsavfall ska man välja rymligare behållare, eller fler kärl.
Att tänka på vid latrinkompostering
Toalettavfallet måste varvas med material som suger upp vätska, till exempel torvmull, löv eller annat trädgårdsavfall. Detta gäller framförallt om urin tillförs komposten. Innan man börjar fylla på med latrin ska ett lager på minst 2 dm läggas i botten på behållaren.
När behållaren är fylld till två tredjedelar ska den ställas undan. Komposten lagras sedan i minst 6 månader, räknat från sista påfyllningen, innan mullen kan användas. Under tiden fylls den andra behållaren. Genom komposteringen förstörs de sjukdomsalstrande bakterier och virus som kan finnas i latrinen.
Man bör inte blanda ner kalk i komposten eftersom det hämmar processen!
Komposten behöver däremot syre. Även om behållarens väggar och tak har ventilationsspringor bör man blanda om kompostinnehållet då och då.
När komposten fungerar som den ska bildas ingen obehaglig lukt och den orsakar ingen ansamling av skadedjur. Om komposten inte är i jämvikt, eller t ex flugor kan ta sig in i den, kan emellertid de här problemen uppstå.
Inom tätbebyggda områden bör man därför alltid placera komposten så långt som möjligt från grannfastigheterna.
En latrinkompost ska alltid skötas så att den inte orsakar några olägenheter för grannarna.
Fast avgift för hushållsavfall
Avfallsavgiften består av en fast avgift, hämtningsavgifter och avgifter för eventuella tilläggstjänster. Den fasta avgiften täcker kostnaden för driften av våra återvinningscentraler och deras verksamhet – bland annat hantering av farligt avfall, elavfall och fjärrtransporter. Även kundservice, handläggning och planering av avfallstjänsterna ingår här. Hämtningsavgiften täcker kostnaden för soptömning, transporter och behandling av hushållsavfall.
Mer om fasta avgiften och uppehåll i sophämtning
Uppehåll
Om man inte alls besöker fastigheten, annat är för tillfälligt underhåll (t.ex. för att klippa gräs) går det att få uppehåll från hämtningsavgiften. I Gagnefs kommun innebär detta att även den fasta avgiften reduceras.
På DVAs webb finns formulär för uppehåll från sophämtning
Byggnad som inte är beboelig
Alla fastigheter där det finns en byggnad som från ett objektivt perspektiv är beboeligt, ska betala fast avgift. Det innebär att även byggnader med mycket enkel standard ingår i avfallskollektivet.
Äger man en byggnad som är förfallen och helt och hållet obeboelig går det att få en bedömning om fastigheten ska ingå i avfallskollektivet enligt 11§ i Föreskrifter om hantering av hushållsavfall för Gagnefs kommun.
Detta görs efter dispensansökan till miljö- och byggnadsnämnden.
Skicka in blanketten i länken nedan och komplettera med bilder som visar utsidan och insidan av byggnaden.
Kontakt
Avdelningschef samhällsbyggnad
Marcus Bröddén
0241-151 77
registrator@gagnef.se
Du når vår livsmedelsinspektör och miljö- och hälsoskyddsinspektörer på:
Telefon (växel): 0241-151 00
Epost: miljobyggnads@gagnef.se
Kontakt DVA
Telefon: 0247-44 100
E-post: info@dvaab.se
Senast uppdaterad: 20 november, 2025
