Frågor och svar om ansökan och antagning

Här hittar du vanliga frågor och svar om ansöknings- och antagningsprocessen till Vuxenutbildningen Gagnef.

Vad händer då jag sökt kurs genom digital ansökan?

Du får en bekräftelse på din ansökan till den e-postadress du angett i din ansökan. Din ansökan behandlas i turordning. Du blir kontaktad av Vuxenutbildningen för vägledning. Du får då chansen att ställa frågor, framföra önskemål och justera i din ansökan.

Bekräftelsen på din ansökan skickas till din e-post. Den kan hamna i din Inkorg eller i din Skräppost.

Behöver jag bifoga betyg när jag ansöker?

Ja, om det är första gången du söker till Vuxenutbildningen i Gagnef. Vi behöver grundskolebetyg om du söker grundläggande kurs och gymnasiebetyg eller komvuxbetyg om du söker gymnasiala kurser/utbildningar eller yrkesutbildning.

När får jag antagningsbesked?

När ansökan har inkommit kontaktas du för samtal om din ansökan. Du får antagningsbesked i form av en individuell studieplan om din ansökan blir beviljad och efter att start- och slutdatum planerats.

Jag vill söka utbildning i annan kommun, hur gör jag?

Om du vill söka utbildning i annan kommun gör du enligt nedan. Beslut tas därefter om Gagnefs kommun beviljar kostnaden för utbildningen med Interkommunal ersättning (IKE). Du får därefter två besked, först om kostnaden för sökt utbildning beviljas och därefter om kommunen du sökt utbildningen i antar dig till utbildningen. Om kostnaden beviljas av din hemkommun kan du ändå få avslag från utbildande kommun.

Digital förmedling av ansökan

1. Ansök på ansökningsformulär eller webbansökan hos den kommun som anordnar utbildningen.

2. Bifoga betyg/intyg/dokument som styrker att du har rätt förkunskaper som krävs för utbildningen.

3. Logga in i digital ansökan för Vuxenutbildningen i Gagnef. Här kan du välja att bifoga ansökan under menyvalet ”Här kan du lämna din ansökan till annan kommun”.

Förmedling av pappersansökan

Du kan välja att skriva ut din ansökan och skicka in utskriften och eventuella bilagor till Vuxenutbildningen Gagnef via post eller e-post.

Postadress:
Vuxenutbildningen Gagnef
Hedens skola
Hedvägen 28
785 42 Mockfjärd

Märk kuvertet med ”IKE Ansökan”.

E-post: registrator@gagnef.se

Du kan även lämna in ansökan till kommunreceptionen, men berätta då att den ska vidare till Vuxenutbildningen. Märk kuvertet med ”IKE Ansökan”.